.

Ważne wydarzenia

Błąd: Brak artykułów do wyświetlenia

Kalendarium Wydarzeń

www.Buddyzm.Biz

Naszym celem jest wsparcie merytoryczne dla osób zainteresowanych Dharmą Buddhy - zarówno dla osób praktykujących, zainteresowanych teorią, jak i sympatyzujących.

Całą Dharmę Buddhy sprowadzić można do wskazówek dotyczących działania na rzecz innych i nieczynienia krzywdy.

Duchowi przyjaciele z tradycji Kadampa powiadali, że w tych dwóch zawierają się wszystkie księgi oraz mniejsze i większe jany. Buddystę znamionują trzy cechy: niekrzywdzenie, przynoszenie pożytku i okiełznanie umysłu. Buddysta to osoba praktykująca Dharmę Buddhy i nie powinien on nikogo ranić, powinien czynnie – bezpośrednio, pośrednio bądź dyskretnie – pomagać innym oraz unikać czynów i słów wyrażanych pod wpływem zaburzających umysł, niegodziwych myśli. Jeżeli pewnym krokiem podążacie ścieżką panowania nad umysłem, zawsze czujnie go strzegąc i pozostając w zgodzie z etyką – najwyraźniej wzięliście sobie do serca, co znaczy być buddystą.

Lektor

Wszystkie artykuły w serwisie buddyzm.biz można usłyszeć w wersji czytanej przez elektronicznego lektora. Aby skorzystać z tej możliwości, wystarczy zaznaczyć interesujący nas tekst kursorem (podświetli się wtedy na niebiesko) i nacisnąć ikonkę „głośnika”, która pojawi się po zaznaczeniu artykułu lub jego fragmentu.

Ostatnio dodane artykuły

W czasie swoich podróży Siddhattha Gotama po raz pierwszy dostrzega istnienie cierpienia, chorób, starości i śmierci jako nieodzownych elementów ludzkiego...
Siddhattha Gotama podejmuje trudną decyzję o zrzeczeniu się praw do spuścizny po ojcu. Młody książę postanawia porzucić dotychczasowe życie, by...
Poniżej prezentujemy linki do stron internetowych ośrodków Drikung Kagyu w Europie i na świecie.
Drikung Samten Choling to polska sangha Garchena Rinpocze. Poniżej podajemy jej dane kontaktowe.
Kiedy JE Garchen Rinpocze w 1979 roku, po 20 latach uwięzienia, odzyskał wolność, po historycznym klasztorze Gar nie było już...
PodziękowaniaPrzewodnik ten powstał na podstawie wykładu z 2012 roku wygłoszonego w DSMC. Przeprowadziłem go z intencją umieszczenia nagrania w internecie...
Pytanie „Co oznacza życie z godnością?” może brzmieć dziwnie w czasach takich jak nasze, kiedy to nasze gorączkowe wysiłki, aby...
Na czym polega wyjątkowość buddyjskiego nauczania? Czym szczególnym wyróżniał się Buddha na tle swojej epoki? Co sprawiło, że jego przekaz...
W ciągu ostatnich trzydziestu lat świat radykalnie zmienił się w sposób, którego jeszcze sto lat temu nikt poza garstką proroków...
Druga część opowieści o życiu i nauczaniu Buddhy ukazuje sytuację społeczną, polityczną i religijną w starożytnych Indiach w chwili narodzin...
Kolejny fragment biografii Buddhy przedstawia reakcję współczesnych na narodziny Gotamy, dzieciństwo księcia, jego dorastanie w pałacu i pierwsze lata po...
17264535_1462743887103375_5682932734110770639_n.jpg

Rozwijanie bodhiczitty

Ci, którzy podążają ścieżką buddyjską, pragną doprowadzić wszystkie czujące istoty do szczęścia, a ostatecznie – do pełnego Przebudzenia. Jego osiągnięcie oznacza wyplenienie wszystkiego, co należy porzucić – zaciemnień emocjonalnych, zaciemnień nieświadomości i nawykowych skłonności – oraz urzeczywistnienie wszystkiego, co trzeba rozwinąć – mądrości, która rozumie naturę zjawisk, oraz mądrości, która widzi je w ich nieskończonej różnorodności. Krótko mówiąc, pełne Przebudzenie to osiągnięcie pułapu, na którym wszelkie błędy zostały wykorzenione, a wszystkie pozytywne właściwości – rozwinięte.

Więcej…
16640729_1439971312713966_7134837998478392472_n.jpg

Rozwijanie bodhiczitty

Ci, którzy podążają ścieżką buddyjską, pragną doprowadzić wszystkie czujące istoty do szczęścia, a ostatecznie – do pełnego Przebudzenia. Jego osiągnięcie oznacza wyplenienie wszystkiego, co należy porzucić – zaciemnień emocjonalnych, zaciemnień nieświadomości i nawykowych skłonności – oraz urzeczywistnienie wszystkiego, co trzeba rozwinąć – mądrości, która rozumie naturę zjawisk, oraz mądrości, która widzi je w ich nieskończonej różnorodności. Krótko mówiąc, pełne Przebudzenie to osiągnięcie pułapu, na którym wszelkie błędy zostały wykorzenione, a wszystkie pozytywne właściwości – rozwinięte.

Więcej…

Oddanie

Aby zrozumieć i zacząć urzeczywistniać naturę własnego umysłu, trzeba – to rzecz najistotniejsza, kluczowa – uzmysłowić sobie znaczenie oddania ucznia oraz błogosławieństwa, inspiracji mistrza. Choć istnieje wiele ścieżek, zrozumienie i rozpoznanie natury umysłu zależy przede wszystkim od wyrazu prawdziwego oddania ucznia; oddanie stwarza warunki, które umożliwiają otrzymanie błogosławieństwa, mogącego zrodzić w umyśle wgląd.

Więcej…
White_marble_statue_of_Buddha,_Burmese_Buddhist_Temple,_Singapore_-_20070721.jpg

Dwie prawdy

Niezależnie od tego, czy praktykujemy słuchanie i analizowanie czy też medytujemy nad naukami, musimy rozumieć dwie prawdy: względną i ostateczną. Stanowią one najważniejszą część doktryny. Jak je rozróżniamy? Szczegółowa analiza przedmiotu przekonuje nas, że nie istnieje on realnie. To prawda ostateczna. Gdybyśmy go jednak nie badali, sądzilibyśmy, że istnieje – i to jest prawda względna. Jak definiujemy owe prawdy? Prawda względna jest błędnym widzeniem – przedmiotem odkrytym przez umysł, który tkwi w tym świecie. Prawda ostateczna to widzenie właściwe – przedmiot odkryty przez świadomość, która urzeczywistniła naturę umysłu.

Więcej…
Mahakala.jpg

Oto Nauki Przebudzonych

Unikać wszelkiego zła,
prawość rozwijać nieustannie oraz okiełznać własny umysł.

Roshi Kodo Sawaki

"Dorośli rozwinęli dziwne skłonności. Mogą zrobić wielką sprawę nawet z pojedynczego słowa. Z drugiej strony spróbuj kiedyś zawstydzić niemowlę. Nie będziesz w stanie tego zrobić. Tylko dorośli są na tyle samoświadomi, że ulegają pewnego rodzaju zauroczeniu, wpadając w zakłopotanie lub gniew. Byłoby lepiej, abyśmy kroczyli tylko prosto.

Roshi Kodo Sawaki

"Żyjemy w grupowej głupocie i mylimy to szaleństwo z prawdziwym doświadczeniem. Ważnym jest, aby stać się przejrzystym dla siebie samego i obudzić się z tego szaleństwa. Zazen oznacza opuszczenie grupy i kroczenie na swoich własnych nogach.

Ngulchu Thogme Zangpo

"36 Pokrótce, cokolwiek się robi, należy pytać “Jaki jest stan mojego umysłu?” Przynoszenie pożytku innym poprzez stałe utrzymywanie uważności jest praktyką bodhisattwów.

Złóż podpis, aby pomóc!

Zakładamy związek wyznaniowy Gedenpa

na którego czele będzie stał Jego Eminencja Desi Rinpoche. Naszym głównym celem jest realizacja zasad i wskazań sformułowanych zarówno przez Buddę Siakjamuniego, jak również przez Lamę Tsonkhapę, założyciela szkoły Gelugpa buddyzmu tybetańskiego, a szczególnie praktykowania współczucia oraz szacunku do wszystkich czujących istot. Mamy w planach wybudowanie ośrodka buddyjskiego w okolicy Warszawy, umożliwiającego studiowanie nauk buddyjskich, praktykę medytacji oraz rekreację.

Od 7 czerwaca 2017 roku zaczynamy zbierać podpisy pod deklaracją utworzenia związku wyznaniowego Gedenpa. Potrzebujemy ponad 100 podpisów notarialnych.

Podspisy można składać w Kancelarii Notarialnej Joanny Szumańskiej w Warszawie, przy ul. Bagatela 11. Przed złożeniem należy skontakować się z kancelarią telefonicznie (tel. 22 881 30 10), w celu umówienia się na konkretną godzinę. Co ważne, w kancelarii jest możliwość złożenia podpisu nie tylko odnośnie związku Gedenpa, ale także związku Sangchen Khandro Ling, którego gównym nauczycielem jest Lopon Ogjen Tenzin Rinpocze.

Osoby koordynujące zbieranie podpisów:
Pawel Augustyniak - Warszawa
Włodzimierz Płużyński - Poznań
Rafal Duk - Wrocław
Jacek Piotr Budzinski - Rzeszów
Krzysztof Malolepszy - Łódź

Składanie podpisów jest darmowe! Opłaty wnieśli sponsorzy za co bardzio dziękujemy w imieniu całej sangi.
Osoby, które chciałyby pomóc w zbieraniu podpisów w innych miastach prosimy o kontakt mailowy na skrzynkę info@buddyzm.biz. Mamy nadzieję, że wszystko pójdzie gładko i wkrótce spotkamy się na otwarciu naszego ośrodka pod Warszawą!
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech